کتاب رباعیات خیام

 

کتاب رباعیات خیام
نویسنده : بر اساس نسخه محمد علی فروغی
انتشارات : آسمان علم
موضوع : شعر
تعداد صفحات : ۹۵ ص
سال چاپ : ۱۳۹۸ شمسی
وضعیت کتاب : نو ، جلد سخت
قیمت : ۲۵ هزار تومان

 

درباره کتاب

 

حکیم عمر خیام نیشابوری فیلسوف، ریاضیدان، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی دورۀ سلجوقی است. خیام اولین کسی بودکه معادله های درجه یک، دو و سه را در ریاضیات دسته بندی کرد و توانست با استفاده از ترسیم های هندسی مبتنی بر مقاطع مخروطی، برای تمامی آن ها راه حل کلی ارائه کند. از وی رساله های کوتاهی در زمینه هایی چون هیدرواستاتیک، هواشناسی، مکانیک، نظریه موسیقی و … بر جای مانده است. پس از ترجمۀ اشعارش توسط فیتزجرالد، جهانیان نیز او را شناختند.

پنج نکته از زندگی خیام که تا به حال نمی دانستید:

۱. نام خیام، عمر بود. او هرگز ازدواج نکرد و فرزندی نداشت.می گویند قدی بلند و سری بزرگ داشته است. کم حرف و گوشه گیر بوده، اما چنان حافظه ای داشته که کتابی مفصل را در اصفهان خوانده و در نیشابور تمام آن را از حفظ نوشته است.

۲. خیام هیچ کدام از دانشمندان زمان خود، جز ابن سینا را قبول نداشت. در رساله هایش از ابن سینا با عناوینی چون معلم من یاد کرده است و خودش را تنها پیرو واقعی او می داند. خیام یکی از رساله های عربی این سینا در باب توحید را به فارسی ترجمه کرد. در آخرین لحظات عمرش هم کتاب شفای او را می خوانده است.

۳. خیام در یاد دادن معلوماتش خساست به خرج می داد و شاگردان کمی داشت. هیچ کتابی ننوشت و سیزده رساله ای که از او مانده، همگی یادداشت های پراکندۀ او هستند. در یکی از آن ها روشی برای حل معادلۀ سه مجهولی به دست آورده، که ویل دورانت دربارۀ آن گفته: «شاهکار ریاضی بشر در قرون وسطی است».

۴. یکی از شاگردهای با استعداد خیام، عین القضات همدانی، عارف، شاعر و قاضی جوانی بود که او را به خاطر نوآوری هایش در فلسفه به قتل رساندند. مباحثی که اکثرشان بعدها مورد پذیرش قرار گرفت و اکنون بدیهی به حساب می آید. بعید نیست قتل فجیع این شاگرد جوان و با استعداد در سرودن برخی رباعی های ناامیدانه خیام تاثیر داشته است.

۵. ملکشاه سلجوقی پادشاه معاصر خیام با اینکه خود پادشاهی اهل عیش و عشرت بود، به این دلیل که تمام کارها را به خواجه نظام الملک سپرده بود، یکی از بهترین دوران های تاریخ ایران را رقم زد. او برای خیام مقرری یا به تعبیر امروزی بورسیۀ سالانه ده هزار سکۀ طلا مقرر کرده بود و در سال ۴۶۷ از خیام و بقیۀ دانشمندان درخواست کرد تقویم را اصلاح کنند. تقویم خیامی که حالا به اسم تقویم ملکی یا جلالی خوانده می شود؛ زیرا جلال الدین لقب ملکشاه بود. این تقویم دقیق ترین کار بشر در گاه شماری به شمار می رود و بیست و هفت برابر تقویم میلادی دقت دارد.

 

برای خرید این کتاب می توانید به این شماره تماس و یا در واتساپ پیام دهید. ۰۹۰۱۰۳۸۷۳۴۴



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ادبی
برچسب ها: کتاب رباعیات خیام رباعیات خیام محمد علی فروغی انتشارات آسمان علم ادبی آسمان علم ادبیات شعر رباعیات خیام اشعار شاعر کتاب book ketab قدیمی نشر انتشارت کتابفروشی کرونا کتاب فروش کتاب بخوانیم کتابخانه کتابخوان کتاب دوست

تاريخ : دو شنبه 9 فروردين 1400 | 22:34 | نویسنده : عباس ناصریان |